Monday, May 03, 2010

Cafer Panahi

Steven Spielberg ve Martin Scorsese'in aralarında bulunduğu birçok Hollywood ünlüsü, İran'ın cezaevine attığı muhalif yönetmen Cafer Panahi'nin serbest bırakılmasını isteyen bir dilekçe imzaladı. Spielberg ve Scorsese'in yanı sıra Robert de Niro, Robert Francis Ford Coppola, Joel ve Ethan Coen, Michael Moore ve Oliver Stone gibi yıldızların imza attığı dilekçede İran makamlarına, 1 Marttan beri tutuklu bulunan ve muhalefete açıkça destek veren "yeni dalga" İran sinemasının önde gelen ismi 49 yaşındaki Panahi'yi serbest bırakması çağrısında bulunuldu.
Amerikalı sinemacıların ilanı, internetteki birçok sinema sitesinde yayımlandı.
İranlı yöneticiler, Panahi'yi, Cumhurbaşkanı Mahmud Ahmedinejad'ın Haziran 2009'da yeniden seçildiği Cumhurbaşkanlığı seçiminin ardından başlayan gösterilerle ilgili bir film hazırlamakla suçluyor.

Cannes ve Berlin film festivallerinin ödüllü yönetmeni Panahi, iki hafta kadar önce Tahran'daki evine düzenlenen baskında eşi ve kızının yanı sıra çok sayıda konuğu ile gözaltına alınmıştı. Tahran Başsavcısı, Panahi'nin gözaltına alınmasının siyasi bir nedeni olmadığını söyleyerek, yönetmenin ne olduğu açıklanmayan "suçlar" işlediğinden şüphelenildiğini ifade etmişti.

Haberi Hürriyet'te okudum. Ben de bu dilekçeyi imzalıyorum, sizi de imzalamaya davet ediyorum.

Bir festivalde Jim Jarmusch'un "Kahve ve Sigara"sını seyredecektim. Sonra bir yanlış anlama yüzünden bilet alamadım. Meğer kaderin beni o sırada Emek'te oynayacak "Kanlı Altın"a götüreceği varmış. Boş kalmayayım diye girdim. Müthiş bir film seyretmiş olarak çıktım. İngizcesi "Crimson Gold", Farçası "Talaye sorkh" bu Panahi filminin.

No comments: